Planet ocean serien er en noe større og mer vannresistent utgave av den legendariske "Seamaster 300" som har vært å finne i forskjellige utgaver i Omega katalogen siden 1957. Klokken tåler trykk helt ned til 600 Meter og har denne modellen har den lett gjenkjennelige orange dykkerbezelen.
Urverket er en videre utvikling av Omega 1120, hvor 1120 hadde sveitisk ankergang har 2500 serien fått dette byttet ut med Omega sin Co-Axial gange. 2500 serien ble lansert i 1999 og var det første av sitt slag med serieprodusert Co-Axial urverk.
Bilde av klokken slik den kom inn, den ser jo grei ut.. Bezelen er noe flimsy.
Bezel demonteres med spesialverktøy fra Omega.
Klikkfjæren til bezelen er røket på et punkt, den kan fortsatt fungere som dette men den er ikke like fast i klikkene som den skal være.
Klokken får en måling ved fult opptrekk og går langt utenfor specs.
Bilde av urverket før service, ved nærmere inspeksjon kan man se at det har kommet ganske mye tørr olje rundt i urverket.
Lageret til clutchhjul har veldig tydelig tørr olje.
Et par til tegn på at det er på tidet med en rens. Når klokkene er så tørre som dette begynner det snart å tære på delene. Bilde fra undersiden av automatikkbroen.
Undersiden av fjærhusbroen. Disse broen ser ofte slik ut på dette urverket om det har gått for lenge uten service.
Bilde av verksplaten før rens.
Urverket er ferdig renset og klar for montering.
Opptrekk og stillverk monteres og oljes.
Urverket vendes.
Sentrumshjul og nytt fjærhus settes på plass.
Hjulene under fjærhusbroen monteres, dette er både overføringshjul fra automatikken, "mellomsperrhjul" og hjul for manuelt opptrekk.
Fjærhusbroen monteres.
Hjulene i løpeverket monteres.
Løpeverksbroen monteres.
Co-Axial ganghjul og anker.
Her montert i urverket.
Gangen oljes under mikroskop med 40x forstørrelse, noe som for min del er nødvendig får å være sikker på at det blir korrekt mikroskopisk mengde olje.
Balansen monteres i.
Delene av urverket som er nødvendig for å få klokken til å gå er montert og oljet. Urverket er klart for regulering.
Urverket går igjen som det skal, med et veldig godt gangresultat. Det er ikke takket være urmaker hokkus-pokkus, disse urverkene er rett å slett ekstremt nøyaktige når de er i god teknisk stand og renset og oljet.
Automatikkbroen settes sammen og oljes.
Den lille sekundstopparmen monteres.
Rotoren monteres på automatikkbroene og videre over på urverket.
Et bilde til..
Visereverket, datofremføring og datoskive monteres.
Viserstilling, datofremføring og hurtigstilling av dato testes.
Nærbilde av Planet Ocean-skiven.
Ser man nærme nok kan man se at det er en fin teksturert lakk på skiven, med ganske kraftige indexer fulle av luminova.
Tallskiven monteres på, overflaten på disse viserene er så ubegripelig mottagelig for smuss og merker at man må bruke ekstra beskyttelse mellom viserpåsetteren og viseren for å ikke få merket.
Viserene er montert.
Urverket er klart for montering i kassen.
Kassen har fått nye pakninger og kassedeler og testes først i en trykktest med luft.
Etter bestått trykktest i luft testes den i vann som simulerer 400 meters trykk.
Videre skal den over på varmeplate. (Ja, den står på 35Bar på bilde)
Siden varmes kassen opp for å sjekke om det det kommer kondens inni.
Etter en godkjent test i vann kan man montere urverket inn i kassen.
En siste test på apparatet før klokken går på winderen.
Bezel monteres, klokken testes etter spesifikasjoner og leveres ut til kunde.