Urverket som runder av Omega sine klassiske automatverk fra "vintage" perioden. Omega Caliber.1012 demontert og renset.
Her er det bildet av 2 sekundtappsfjærer. Disse skal ligge på tappen som holder sekundviseren, uten friksjonsfjæren ville viserene hakket i takt med tannhjulene som sekundtappen er koblet til. Det største problemet til dette urverket var at sekundtappsfjæren var fra en tidligere utgave av dette urverket.
En hel haug med hjul på fjærhuskloben ble gjort populært for lenge siden og har nærmest blitt normen. Resultatet av det er i veldig stor grad at det er veldig lite motstand på krona når man trekker opp klokken, noe som igjen reduserer slitasje.
To bilder på rad, dette hjulet kobles inn og ut av inngripning med sperrhjul(det siste hjulet i kraftkjeden som trekker opp hovedfjæren) når man trekker klokken manuelt går det i inngripning, men ellers blir det presset bort fra sperrhjulet slik at automatikken skal få mest mulig utelling.
Denne lille fjæren er ansvarlig for å presse hjulet unna sperrhjulet når klokken ikke trekkes manuelt.
Ny hovedfjær monteres og fjærhuset klemmes sammen.
Fjærhus og fjærhusklobe monteres.
Løpeverket settes på plass. Sentrumshjul, mellomhjul, sekundtapp, sekundhjul, ganghjul og sekundstopp.
Løpeverkskloben settes på og skrues fast.
Sperrhjul og anker monters.
Urverket snus og opptrekket monteres.
Klokken trekkes opp og oljes. Balansen monteres og urverket blir regulert.
Arm som holder på hjulet som står for både stilling av tid og hurtigstilling av dato. Delen oljes godt og monteres.
Settes på plass i urverket med fjær.
Viserfriksjonen monteres. En typisk feil på dette urverket er at viserfriksjonen går tørr, noe som igjen skader hjulet som står for stilling av tid og hurtigstilling av dato. Viserfriksjonen må demonteres på en uvanlig måte og oljes.
Dag og datofremføringshjul monteres.
Datoskive og datotellerarm monteres. Samt resten av viserverket.
Platen som holder alt på plass monteres. Nå skal dagskiven og tallskiven på.
Dagskive monters.
Tallskive settes på urverket.
Visere presses på.
Urverket legges inn i mellomkassen med glasspakning.
Automatikken settes sammen og oljes.
Monteres på urverket.
Rotoren monteres.
Så var det denne kassen da... Glass, baklokk og krone settes på plass.
Ny test av gangresultatet etter at urverket er montert i mellomkassen.
Ny shiny krone..
Mellomkasse montert.
Ser man bort ifra et par freaky Speedmastere og plo-profer fra 70 tallet, så er dette muligens Omega sin merkligste kassekonstruksjonen fra perioden. Når det er sagt så ser ikke klokken spesielt rart ut. Den ser ut som en ganske så normal høykvalitetesklokke fra denne perioden.
Jeg har dessverre glemt å ta bildet av klokken men lenken på. Kassen kommer mer til sin rett med lenke montert. Her er det ferdige resultatet.
Av noen et utskjelt urverk da det slet med å leve opp til sin meget servicevennelige forgjenger. Min erfaring er at det er et godt og ikke minst veldig nøyaktig urverket.