Disse klokken har blitt brukt som pilotklokker i luftforsvarsavdelinger i flere land. Av Heuer1550SG klokker vi får inn på verkstedet vårt stammer de fleste fra det norske luftforsvaret. I dette blogginnlegget tar vi en nærmere titt på urverket som sitter i klokken nemmelig Valjoux 230. Valjoux 230 er i veldig stor grad en Valjoux 23, som man ofte kan finne i bla Heuer Carrera og de eldre Heuer Autavia modellene. Da ofte med timetellerfunksjon og betegnelsen Valjoux 72. Det spesielle med Valjoux 230 er at den har flybackfunksjon, funksjonen gjør at man kan resette chronographen mens den er i gang, på tradisjonelle chronographer må man alltid stoppe chronographfunksjonen før den kan resettes.
Klokken ankommer vårt urmakerverksted i estetisk fin stand, den eneste åpenbare feilen er at kronen ikke sitter der den skal.
Ytterkassen skrues av innerkassen med glass.
Når glasset har blitt løftet av kassen kan man se tegn til "olje" som kommer ut av lakken, dette er veldig vanlig på Heuer 1550 sine tallskiver, og kan bli spesielt gale etter kontakt med fukt. Akkurat hva som skjer med skivene skal jeg ikke si, men det kommer vertfall noe som best kan beskrives som olje ut av lakken, i enkelte tilfeller kan denne oljen flytte på de hvite markørene som er på tallskiven. Det er uvanlig at man ikke finner noe tegn til det på disse klokken og denne skiven vil jeg si er i veldig fin stand.
Oljen taes vekk, litt merker pleier det å ligge igjen. Men, det blir i praksis usynlig og nå risikerer man ikke at oljen flytter seg rundt på tallskiven.
Begge skruene til tirettefjæren har løsnet, dette er en typisk feil på Valjoux 23 og dens avarter. Tirettefjæren på urverk er ofte sikret av en eller to poster/stolper slik at det skal mer til for å få bevegelse i den. På dette urverket er det kun skruene som kontrollerer at den sitter riktig, fjæren er også kraftig så det blir mye belastning. Disse skruene må strammes spesielt godt.
"Flyback armen" i mangel på et bedre ord er feilplassert. Den skal kobles på resetthammeren og sørge for at løpeverket kobles ifra chronographen når man trykker på resett knappen med chronographen i gang. Riktig plassert "Flyback arm" kan man se senere.
Urverket mangler en skrue som skal feste urverket sammen med verksringen.
Med chronographen i gang vil ikke hjulene gå i inngripning, fjæren som skal skubbe armen med overføringshjulet må strammes.
Med et par småfeil avdekket så demonteres urverket for rens.
Urkassen får seg også en rens og glasset en polish.
Urverket er klart for montering.
På vintage chronographer liker jeg å bruke den gamle fjæren så sant den er i teknisk god stand. Nye fjærer i riktig dimensjon har en tendens til å bli for kraftige og forårsaker "prelling".
Opptrekksaksling og sekundstopp monteres.
Viserstillerverk og tirettefjær monteres. Tiretteskruene strammes godt!
Fjærhus og løpeverk plasseres i verksplaten.
Klobe for sekund og ganghjul monteres.
Fjærhusklobe monteres. Valjoux sitt R "Hallmark" er synlig i bilde.
Urverket oljes og balansen settes i.
Klokken går greit, men man ønsker å rette opp spiralen når den er såpass bøyd opp mot ene siden.
Skjevheten reduseres.
Kolonnehjul med fjær monteres.
Mellomhjul for minutteller og resettarm monteres.
Sekund og minuttellerhjul settes på plass.
Kloben plassers oppå og skrues fast.
Funksjonstest av minutteller.
Chronographen begynner å ligne noe.
Den lange startarmen med fjær monteres.
Hammeren som går inn på sekund og minuttellerhjulet for å resette monteres. Valjoux 23 har en "passiv" hammer som ikke ligger intill hjulene den skal resetter mens chronographen ikke er i bruk. Den skubber hjulene i posisjon og så trekker den seg bort fra hjulene ved hjelp av en fjær. Stopparmen sørger for at sekundhjulet ikke går rundt ved støt.
På med overføringshjulet, overføringshjulet går inn på sekundhjulet når chronographen er i gang. Nå som delene er plassert riktig vil hjulet blitt skubbet bort fra sekundhjulet når man "flybacker" chronographen. Ved feilmontering risikerer man at man tvinger tannhjulene mens de er inngripning, noe som fort kan skade sekundhjulstenna.
Chronographen er klar for å funksjonstestes.
Fjæren for overføringshjulet som var litt slapp har blitt strammet og gjør igjen jobben sin,
Urverket snus rundt og timehjulet legges på, nå er verket ferdig testet og klar for å få tallskive og visere montert.
Heuer sin velkjente logo.
Time og minuttviser monteres.
På vintage chronographer er det spesielt viktig å sjekke at det er grei klaring mellom alle viserene. Viserene har ofte blitt tatt og på noen ganger og kan bli noe slappe i fisken i festet sitt. Sekundviserforing må ofte strammes på Heuer 1550.
Nypolert glass.
Ytterkassen med luggs legges over glasset og presser glasspakningen ned mot innerkassen.
Grov og tydelig gravering.
Heuer 1550 har en stor bezel som skal være lett å dreie på selv med hansker på.
Jeg kan anbefale alle som har interesse for disse spesielle klokkene å lese Tidssonen sin artikkel på Heuer Luftforsvaret. Der tar de for seg historien om uret, samt noen enkelthistorier fra brukere. Det er også en haug med flotte bilder å se på (:
Om du likte det du leste sjekk gjerne ut dette innlegget fra 2018 om en Heuer Autavia Caliber.11: